Ve
světě internetu a webdesignu se používá mnoho zkratek a výrazů, které
však nemusí být vždy úplně jasné. Nabízíme Vám seznam nejpoužívanějších
pojmů…
Alternativní prohlížeč
- Za alternativní prohlížeč se považuje jakýkoliv jiný prohlížeč než
Internet Explorer. Oblíbenost a zastoupení těchto prohlížečů stále
roste. Mezi nejznámnější se řadí například Mozilla Firefox, Opera a
další…
Banner
- Často také označován jako reklamní proužek. Jedná se o obdélníkovou
plochu na webových stránkách, využívanou pro zobrazování reklamy.
Browser - Viz prohlížeč
CPC - Cost Per Click - Cena za jedno kliknutí na webovou reklamu.
CPM - Cost Per Mille - Cena za tisíc zobrazení webové reklamy.
CSS - Cascading Style Sheets - Kaskádové styly, určují vzhled webové stránky - jak bude vypadat nadpis, text, odkazy, …
CTR - Click-through rate - Marketingový výraz, který udává jaké procento uživatelů klikne na vystavenou reklamu.
Cookies
- (koláčky) jsou malé textové soubory, které se odesílají prohlížeči
uživatele. Slouží k zapamatování specifických informací, např. jméno
uživatele, vzhled stránky, …
Copywriting - Metoda psaní textu speciálně pro webové stránky. Copywriting je jednou z nejdůležitějších prvků SEO optimalizace.
Crawler - Viz vyhlededávací robot (jiné označení).
Databáze
- Pomyslná kartotéka, do které lze ukládat různá data, třídit je a
vyhledávat. Dnes se do databází ukládají například elektronické
telefonní seznamy.
Doména - Adresa, pod kterou jsou stránky k nalezení. Příkladem domény je třeba www.vasefirma.cz.
Doména 2. řádu
- V doméně www.vasefirma.cz je doménou druhého řádu „vasefirma.cz“.
Takovou doménu lze získat pro vlastní potřeby, pokud již není obsazena
jiným uživatelem.
Doména 3. řádu
- V doméně www.obchod.vasefirma.cz je doménou třetího řádu (tzv.
poddoménou) „obchod.vasefirma.cz“. Pokud již vlastníte doménu 2. řádu,
tyto poddomény můžete vytvářet libovolně.
Dostupnost - Určuje, kolik času jsou webové stránky dostupné. Např. 99,98%. Dostupnost by měla být pokud možno co nejvyšší.
Dynamické webové stránky
- Webové stránky, u kterých se obsah mění velmi často a změny si
provádí sám majitel stránek. Dynamické stránky bývají často velmi
rozsáhlé, obsahují mnoho funkcí a možností. Mezi dynamické stránky
řadíme například rozsáhlé katalogy zboží, diskuzní fóra, fotogalerie
nebo E-shopy.
E-shop
- Také označován jako E-obchod nebo internetový obchod. Umožňuje online
nabízet a prodávat zboží firmy. Dnes velmi častý způsob pro objednávání
zboží.
Flash -
Prvek používaný na webových stránkách, který rozšiřuje možnosti
uživatelského ovládání stránek. Pro jeho použití je potřeba mít
nainstalovaný potřebný plugin.
Fulltextové vyhledávání - Vyhledávání v databázi, která obsahuje kompletní obsah dokumentu.
Fulltextový vyhledávač - Viz vyhledávač
Hardware - Veškeré tehnnické vybavení počítače. Například monitor, tiskárna, myš, …
Hlasová čtečka - Zařízení, které předčítá webové stránky nevidoucím.
HTML - HyperText Markup Language - Značkovací jazyk pro tvorbu hypertextových dokumentů (webových stránek). Dnes nahrazován XHTML nebo XML.
HTTP - HyperText Transfer Protocol - Používá se pro přenos dat mezi webovým serverem a prohlížečem.
IP adresa - Unikátní číslo, které identifikuje počítač nebo zařízení na internetu. Současný tvar (IPv4) je 255.255.255.255.
Indexace stránek - Proces, při kterém si robot vyhledávače uloží danou webovou stránku do své databáze.
JavaScript -
Programovací jazyk, který rozšiřuje možnosti uživatelského ovládání
stránek. Nejčastější použití najde při kontrole formulářů, nebo pro
rychlejší práci se stránkami.
Katalog -
Ručně zařazovaný seznam webových stránek podle zaměření, okresu, … Mezi
nejnámější patří Seznam, Centrum a Atlas. Ze zahraničních pak Yahoo! a
ODP.
Klíčové slovo -
Charakteristické slovo pro oblast Vašeho oboru zaměření. Klíčová slova
se zadávají při vyhledávání. Klíčovým slovem pak může být např.
„deratizace“ nebo „bankovní poradce“.
Konektivita - Určuje rychlost připojení k internetu. Důležitý faktor pro rychlost načítání webových stránek.
Konverzní poměr - Udává procentuální poměr, kdy se z návštěvníka webových stránek stává zákazník firmy.
Layout - Uspořádání gafických a textových prvků na webové stránce.
Mapa webu (serveru) - Slouží k přehlednému zobrazení všech stránek, včetně vnořených, na celém webu.
MySQL - My Structured Query Language - Databázový systém sloužící pro uchovávání dat. Často používaný v kombinaci s PHP.
Navigace
- Umožňuje návštěvníkovi pohyb po webových stránkách. Cílem navigace
je, aby se uživatel dobře orientoval v tom, kde se na webu nachází a
jak pokračovat dál.
Návštěvnost - Počet uživatelů, kteří navštíví (přijdou, otevřou) dané webové stránky.
Operační systém (OS) - Základní software každého počítače. Nejčastějším OS je MS Windows a Linux.
PageRank
- Číslo, které udává jak populární je webová stránka na internetu.
PageRank používá vyhledávač Google. Základem PageRanku je množství
odkazů směřující na danou webovou stránku.
PC - Personal Computer - Zkratka pro osobní počítač.
PDA - Personal Digital Asistent - Malý kapesní počítač o velikosti mobilního telefonu.
PHP - PHP Hypertext Preprocessor - Skriptovací programovací jazyk, určený především pro tvorbu dynamických webových stránek.
Plugin - Tzv. zásuvný modul, který je možné mít nainstalovaný a rozšířit tak funkce daného softwaru, popř. prohlížeče.
Portál (internetový)
- Místo, kde lze začít procházení intenetu. Portály často nabízejí
mnoho služeb, např. fulltextové vyhledávání, katalogy, aktuality,
počasí, mapy, … Nejznámější české portály jsou Seznam a Centrum.
Použitelnost -
Určuje, jak snadno se budou webové stránky návštěvníkovi ovládat, zda
bude ovládání intuitivní a jak se bude na stránkách návštěvník cítit.
PPC - Pay Per Click - Reklama, u které se platí za kliknutí uživatelem na uveřejněnou reklamu.
Prohlížeč
- Software, který se používá pro zobrazení webových stránek. Do
prohlížeče zadáváme adresu požadované stránky. Mezi nejznámnější a
nejčastěji používané patří Internet Explorer, Mozilla Firefox a Opera.
Přístupnost -
Určuje, zda budou webové stránky přístupné široké veřejnosti, bez
ohledu na technické vybavení nebo možný handicap (zrakový, sluchový, …)
návštěvníků.
Redakční systém
- Software, který umožňuje editovat dynamické části webových stránek.
Např. aktuality, články, apod. Obsluha redakčního systému je velmi
snadná, zvládne ji běžný uživatel (sekretářka) a nemusí mít znalosti
programování.
RSS (RSS channel) - Formát určený pro čtení novinek z webových stránek. RSS nabízejí zejména zpravodajské a informační servery.
ScreenShot - Obrázek vytvořený „vyfocením“ aktuální obrazovky. Používá se klávesa ‹PrintScreen›.
SEM - Search Engine Marketing
- Marketing založený na vyhledávačích, kdy je primární snahou
propagovat firmu, produkt či službu právě za pomoci internetových
vyhledávačů.
SEO - Search Engine Optimization - Optimalizace stránek pro vyhledávače. Efektivní nástroj pro zvýšení návštěvnosti webových stránek.
Server (stroj) - Počítač s velmi rychlým a kvalitním připojením k internetu. Server může zastupovat mnoho funkcí. Např. poštovní, webový, …
Server (web) - Časté označení pro rozsáhlé webové stránky či portály.
Sémantický kód - Kód, kdy jsou použité správné významové značky daného jazyka (např. XHTML) na správný element (nadpis, odstavec, …).
Spam - Nevyžádaná reklamní pošta.
Spider - Viz vyhledávací robot (jiné označení).
Skriptování (scriptování) - Činnost, kdy se na základě vstupů vytvoří požadovaný výstup. Např. PHP, Javascript, …
Software - Veškeré programové vybavení počítače. Například programy, hry, …
Statické webové stránky -
Obsah statických stránek se nemění vůbec, popř. velmi zřídka (řádově
měsíce) a to požádáním administrátora. Statické stránky mívají obvykle
nižší počet stran a obsahují informace, které jsou stálé. Mezi statické
stránky by patřila například jednoduchá vizitka kadeřnictví, nebo
nabídka služeb autoservisu.
URL - Uniform Resource Locator
- Řetězec znaků sloužící k přesné specifikaci umístění dat na
internetu. Např. http://www.vasefirma.cz/cenik.xls. Místo URL se často
používá pojem adresa.
Validátor - Software, který ověří, zda je kód webové stránky validní, tj. zda stránka neobsahuje chybný kód.
Validní kód
- Přesně dodržuje všechna pravidla konsorcia W3C. Validnost může být
porušena pouhým překlepem, neznalostí či neschopností programátora.
Pokud stránka není validní, nemusí být korektně zobrazena prohlížečem.
Vyhledávací robot
- Software, který sám prochází internetem, prohlíží webové stránky a
tzv. je indexuje (uloží si je do své databáze). Je součástí
vyhledávače. Často označován jako Spider, Crawler nebo Bot.
Vyhledávač
- Za pomocí robotů stahuje a indexuje webové stránky do své databáze,
ve které hledá odpověď na zadaný hledaný výraz. Mezi nejznámější
vyhledávače paří Google a Jyxo, portály Seznam a Centrum.
W3C - World Wide Web Consortium - Konsorcium, zabývající se webovými standardy. http://www.w3c.org
Webhosting - Místo (server), kam se webové stránky fyzicky umístí. Na toto místo ukazuje doména.
Web - Soubor webových stránek, obvykle na stejné téma, obvykle se jedná o jednu doménu.
Webová stránka
- Jednotlivá stránka, součást webu. Obsahuje text, obrázky,
hypertextové odkazy a multimédia. Stránka se zapisuje za pomoci jazyka
HTML, XHTML, nebo XML. Vzhled stránky se formátuje (styluje) pomocí CSS.
WWW - World Wide Web - Služba, umožňující publikování webových stránek na internetu. Pro přenos dat používá protokol HTTP.
XHTML - Extensible HyperText Markup Language - Značkovací jazyk pro tvorbu hypertextových dokumentů (webových stránek). Nástupce HTML.
XML - eXtensible Markup Language - Jazyk určený pro publikování dokumentů (webových stránek), umožňuje popsat strukturu dokumentu. Nástupce HTML.
Zálohování -
Činnost, kdy se data uloží na jiné médium a vytvoří se tak záloha dat.
Jedná se o opatření proti ztrátě dat. Nejčastěji se zálohuje na disk
CD, DVD nebo se data uloží na počítač s jinou geografickou polohou.
Zpětný odkaz - Odkaz, směřující z ostatních webových stránek na Vaší webovu stránku.